fredag, april 27, 2007

En liten oppdatering

Pappa nevnte i en liten bisetning at jeg ikke hadde skrevet på bloggen på en stund, han mente det kanskje var et godt tegn siden jeg sikkert bare har studert da... men det kan jeg ikke skryte på meg... lite studering, mye gøy... men jeg skal ta hintet og skrive en liten oppdatering om hva jeg har drevet med etter jeg kom hjem fra thailand.

Vi har blant annet vært på horse race. Dette er en veldig stor ting her i HK. Så vi fant ut vi måtte se hva det egentlig var.
Vel... det er som det høres ut som... masse hester som løper:) hehe... men det var kjekt å se på, og det var kjekt å satse litt penger (selv om mine hester hadde en lei tendens til å komme blant de 4 siste...) Jeg kom heldigvis fra det med bare 30HK$ (dvs 25NOK) i minus... så jeg skal ikke klage.:)

Dagen etter hesteløpet dro vi på sightseeing for å se 10 000-buddah-tempelet. En veldig koselig tur, tok rundt 10-15 min å gå opp og på veien sto det mange slike buddaher som dette:
Ikke helt som de andre buddhaene vi har sett tidligere, og om vi hadde kunnet litt mere om kinesisk buddhisme, så hadde vi vel kanskje forstått litt mere av dem:P

Ellers har vi ikke gjort så masse.. har hatt 4 deleksamener... noen har gått bra, noen har ikke gått bra... som sagt.. det er lite tid til studier her nede... det er så mye kjekt som skjer hele tiden! Men heldigvis teller ikke karakterene mine... jeg trenger bare å stå, så får jeg semesteret godkjent:)

Meg og Sigrid har forøvrig vært i Shenzhen i Kina for å hente flybillettene våre når vi skal reise rundt etter eksamen. Hege har fremdeles ikke bestemt seg for om hun skal reise med oss, eller om hun finner seg noen som ikke har kjærestene sine på besøk hun kan farte rundt med.

Som vanlig når meg og Sigrid setter ut uten Hege har vi ikke lagt en eneste plan for hvordan vi skal finne frem (når vi reiser med Hege er det stort sett hun som har kontroll på slikt). Så vi satte avgårde mot togstasjonen, da vi plutselig kom på at vi egentlig ikke visse hvor toget til Shenzhen gikk fra... så vi måtte ringe og vekke hege. Etter å ha fårr beskjed om hvordan vi skulle komme oss til Kina kom jeg på at jeg hadde glemt å skrive ned adressen til reiseselskapet vi skulle til. Så telefon til hege igjen.
Vel inne på toget kom vi i snakk med en veldig hyggelig kineser som forklarte oss at det var håpløst å reise til Kina med en adresse som ikke var skrevet med kinesiske tegn. Så han lagde en rask oversettelse for oss, snill som han var. Eneste problemet oppdaget vi da vi satt oss inn i taxien og taxisjåføren ikke forsto et eneste ord av hva som stor der. Kineseren vi hadde truffet var fra HK, og i mainland Kina forstår de ikke HK-tegn.
Men etter et par "Meiyou" fra taxisjåføren (betyr finnes ikke/har ikke) og et par telefonsamtaler kom vi da frem der vi skulle.
Og det er slik det stort sett er når meg og Sigrid reiser alene: Vi kommer frem, det tar bare litt lenger tid, men vi har det veldig morsomt på veien.

Fremme hos reiseselskapet kostet billettene totalt 13 000Yuan (10000NOK). Jeg tok frem skandiabankens kredittkort og ville betale, men det gikk ikke... på dette stedet tok de bare kinesiske kredittkort eller kontanter.
Nærmeste minibank var rett rundt hjørnet, men denne ville bare gi meg 100-lapper. Så jeg har betalt 13 000 Yuan med 130 hundrelapper:) Lommeboken min var så tykk at det ikke var sjangs å få lukket den!

Jeg fikk også praktisert litt mandarin (mainlandchinaspråket) mens vi var i Kina. De fleste forsto hva jeg mente, og det er jo alltid kjekt. Jeg bestilte yi bei bingshui, som er et glass isvann, og fikk kaldt vann! Strålende fornøyd! Veldig gøy å kunne snakke litt på et språk som er såååå forskjellig fra ens eget!

Ellers har jeg ikke gjort så masse... soset mye... brukt dagene på alt og ingenting! Begynner å savne Bergen mere og mere, men nå kommer mamma og de ned den 14. mai, og etter det er det IKKE lenge til Bjarte kommer! Gleder meg!

Imorgen skal vi stå tidlig opp å komme oss på hiking i SaiKon. Turen tar 3 timer, og vel fremme kommer vi til HK fineste strand (det er ihvertfall det folk sier, så får vi se imorgen).

Jeg lover på tro og ære at den neste oppdateringen skal komme litt raskere enn denne, og at jeg skal ha fått puttet litt flere bilder inn, både fra thailandturen og fra ting vi gjør på her i HK!
Håper det står bra til med alle hjemme!
Jeg har hjemlengsel...:)

Ingen kommentarer: