tirsdag, februar 27, 2007

Kaffe og melk og annet HK-tull

Sigrid prøvde å bestille kaffe i går. Med melk. Man skulle tro at ikke det var spesielt vanskelig, men joda. Hadde hun bestilt kaffe på "Coffie Shop" ville det nok gått bra, men nå prøvde hun seg altså i kantinen i LG1.
Riktignok burde vi ant trøbbel når fyren som tok bestillingene våre ikke forsto så mye engelsk, men vi gjorde da et forsøk alikvell. Bestillingen min gikk smertefritt. Jeg pekte på det jeg ville ha, og han nikket og smilte. Sigrid prøvde seg på samme taktikken, fikk bestilt mat og kaffe, også dette til ivrig smiling og nikking. Men da hun prøvde å bestille seg kaffe med melk, og ikke bare kaffe, var det slutt på nikkingen. Fyren smilte fremdeles og så forsvant han. Vi lurte litt på hva han hadde trodd at Sigrid bestilte, da det kom en ny serveringsperson (denne gang en dame) bort til oss og lurte på om vi kunne forklare dette med kaffen og melken en gang til. Dette gjorde vi så godt vi kunne. Vi vil ha kaffe og melk. I en kopp. Dette ble skrevet ned, og damen kom tilbake med kaffe og melk, i to forskjellige kopper. Litt forundret så hun på at Sigrid helte melken oppi koppen.
Man skulle tro at etter å ha vært under britisk styre, så burde hun være vant til at hvite mennesker heller melk oppi de rareste ting! hehe...

Ellers har vi fått et nytt utrykk her nede: "The French People". Det har seg nemlig slik at franskmenn holder seg helst sammen med andre som kan snakke fransk. De liker ikke å snakke engelsk, og har derfor også bare franske venner. Jeg har prøvd å snakke med et par av dem, og det går greit så lenge de ikke er i en stor gruppe. Men med en gang de er to eller flere, så snakker de bare fransk. uavhengig om resten av menneskene rundt dem forstår dem eller ikke.
Så dersom det er noe som er veldig usannsynlig at skal skje, for eksempel at det er stille under forelesning, sier vi at "Det kommer til å skje når franskmennene snakker engelsk". Og jeg vil tro det er omtrent like sannsynlig. For kineserne forstår virkelig ikke hvordan man skal oppføre seg når man er i et rom med 200 mennesker hvor de fleste er der for å høre på foreleser. De snakker om alt og ingenting. Veldig ofte om de nye mobilene sine. Idag måtte jeg faktisk be de to guttene ved siden av meg om å dempe seg! Man skulle tro at når man kom ut av ungdomsskolen, så var man faktisk litt interessert i å lære noe. *irritert*

En annen ting det er verdt å nevne ved asiatiske gutter, er at de virker litt redd for oss vestlige jenter. Jeg tror ikke de er vant til at jenter er så "frempå".
Meg og Sigrid måtte samarbeide med to gutter fra Mainland China på laben i går, og de virket veldig overrasket, nesten litt skremt, over at vi tok kontrollen. Veldig morsomt!
Jeg merker det når jeg er ute å spiller fotball og. De vestlige guttene driter oppi om det er noen jenter med, mens de kinesiske guttene forstår ikke helt hva som skjer med en gang. De er veldig forsiktige og blir kjempeoverrasket hver gang jeg får tak i ballen og lignende. Det var til og med en av dem som lurte på om jeg spilte på det norske landslaget!! hehehe... lurer på hvilket nivå han tror kvinnefotballen ligger på! Men han hadde aldri sett en jente spille fotball før...

Vi var ute å spilte fotball idag og. Vi var 5 stykker nede på den lille banen. Men vi fikk bare spilt i 15 min før Michael fra Østerriket knakk fingeren! Han prøvde å redde en ball fra å gå ut på sidelinjen da han snublet og føk rett i veggen. Først trodde jeg han hadde slått hode, for det så ut om om det ble slått i veggen i sammenstøtet, men da han holdt opp fingeren forsto jeg at det var den som gjorde vondt! Den var kjempeekkel!!!!!! Den så ut som et lite trappetrinn!!! Ugg... første gang jeg har sett noe sånt. Håper virkelig aldri det skjer med meg! Så nå er han på sykehuset for en sjekk. Vi håper at den "bare" er slått ut av ledd, det kunne kanskje se sånn ut (eller hvordan skal jeg kunne vite det når jeg aldri har sett noe sånt før:P), så vi krysser fingrene for at han er klar igjen for fotball på mandag!

PS: Fingeren til Michael var bare ute av ledd:

Ingen kommentarer: