tirsdag, januar 30, 2007

1. skoledag

Sånn, nå er første skoledag overstått. De har et litt annerledes læresystem her enn vi er vant til hjemme. Blant annet skal vi ha quis annenhver onsdag og innlevering av lekser i et fag (Termodynamik), og i et annet fag skal vi ha 3-4 eksamner (Elektroniske kretser):) Så de passer godt på oss her nede:P Og på alle introduksjonsforelesningene gjentar de om og om igjen at:
Man må ikke jukse
Man må ikke skrive av
Man må komme på forelesning
Men må gjøre leksene
Man må ikke skrive av leksene noen andre har gjort
og så videre... tror de har hatt et problem med juksing tidligere...
Det er to ting jeg virkelig reagerer på i forelesningssalene. Den ene er at det er ingen som er stille. Det er tydeligvis akseptert at alle snakker med hverandre under hele forelesningen. Og selv om jeg enda ikke er en ekspert i det kinesiske språket forstår jeg at det ihvertfall ikke er faglige ting de maser om.
Den andre tingen jeg reagerer på er at de skal ha det så himla kaldt i auditoriene! I den ene forelesningen (som er 2 timer uten pause) satt jeg med to gensre og en jakke, og alikavell var det kjempekaldt! Så nå har jeg vært ute å kjøpt meg en kjempegod og varm genser som jeg kan putte på meg i alle rommene hvor de overdriver aircondition:P
Men mye er som hjemme. Blant annet var på en forelesning hvor professoren virkelig ikke klarte å få av lyset, så det var helt umulig å se powerpoint-tingene hans. Og alt er på PP. Det er ikke snakk om å ta vanlig tavleundervisning. Men men... jeg kommer meg vel gjennom det også!
Og så hadde vi vår første forelesning i mandarin idag! Så nå kan jeg si hei på kinesisk: Nihau, og jeg har fått et kinesisk navn: Jiangning. Spennende:)

Etter forelesningen gikk vi ut å spiste middag med Marianne som også er fra UiB. Hun har allerede vært på HKUST i et semester, så hun vet hvor det er bra å få seg noe mat:) Så vi gikk på en veldig fin og koselig restaurant på campus, hvor jeg bestilte meg chicken balls, noe som jeg trodde skulle være kjøttboller laget av kylling. Der tok jeg feil... Så jeg er litt usikker på om jeg faktisk har spist kylling "baller" eller om det var en annen del av kyllingen jeg fikk! Det var uansett godt:P

1 kommentar:

Anonym sa...

Dette var veldig spennende lesing. Kanskje du blir kjendis ! BDN