lørdag, januar 27, 2007

Tiden flyr!

Nå har det gått alt for lenge siden jeg siste skrev her innpå! Tiden har flydd de siste dagene! Det har vært veldig mange aktiviteter for oss utvekslingsstudentene, så jeg føler vi har flydd rundt fra den ene tingen til den andre. Og så har vi truffet så utrolig mange hyggelige folk! Man skulle liksom tro at når man samler 200 fremmede mennesker fra ørten forskjellige land på samme sted, så ville man finne noen man ikke synes noe særlig om. Men slik er det ikke! Folk er kjempesnille, alle sammen! Har fått kjempemange nye venner her nede! :)

Kanskje jeg skal ta en liten gjennomgang om hva jeg har gjort de siste dagene.
Onsdag var vi på en fantastisk båttur til noen øyer som ligger utenfor HK-island.
Fine, fine øyene
Vi hadde kjempefint vær hele turen, og alle ble mer eller mindre veldig solbrent! Nesen min er fremdeles litt mere enn lyserosa! Det som slår meg gang på gang her i HK er at naturen er så utrolig lik den hjemme. Hadde jeg sett et bilde av øyene vi var på (riktignok fra litt avstand) ville jeg trodd de var fra Øygarden eller noe sånt! Så det hjelper jo litt på hjemlengselen da! Siden jeg fremdeles ikke får kameraet mitt til å virke, så er det lite med filmer... men jeg jobber med saken.
Meg og Hege i solen
Senere på kvelden gikk vi ut på byn sammen med en god del av de andre utvekslingsstudentene. Vi var vel en gruppe på førti pluss som endte opp på samme stedet! Kjempekjekt! Og det som var enda kjekkere, er at er i HK har de noe som heter Ladiesnight HVER onsdag og torsdag! Dette betyr at vi jentene kommer gratis inn og drikker gratis hele kvelden... Ikke helt sunt nei... Guttene derimot må betale 160HK$ og så drikker de også gratis! Et sykt konsept!
Så dere kan tenke dere at på torsdag gjorde vi ikke så mye! Vi sto opp i 14-tiden og gikk opp i hovedområdet for å finne oss noe mat! Hege presterte å be om "The American breakfast" kl 15, noe som fikk hele kantinestaben til å flire riktig godt av oss (igjen). På ettermiddagen/kvelden dro vi for å se på det berømte lysshowet, og så dro vi på et nattmarked!

I går (dvs fredag) var på vi et orienteringsmøte om HKUST (universitetet her), og vi fikk treffe alle den andre utvekslingsstudentene som er på Science delen. Vi var maks 30 stykker, hvor av 5 av oss fra Norge og Sverige, 2 fra USA og resten fra Kina. Man skulle tro at når et universitet heter Hong Kong University og Science and Tecknology, så ville det være mange folk fra Science og Tecknology her... Dette er ikke tilfellet. Den største delen av studenter her studerer Business, og det er også her mesteparten av utvekslingsstudentene holder til. Tror det er 180 businesstudenter her dette semesteret!! Og så er det rundt 50 på Engineering.
Etter orienteringsmøtet hadde vi en fantastisk lunsj på en av de dyrere stedene på campus. Og det beste med hele lunsjen, kanskje tilogmed med hele dagen var at det var en SJOKOLADEFONTENE der!! Jeg har aldri sett noe lignende! Tror jeg skal tilbake der snart ja:P

Etter møtet reiste vi inn til sentrum sammen med en amerikaner for å hente visumet vi trenger når vi skal inn til Kina. For å kunne reise inn to ganger betaler vi fra Europa 220HK$. Amerikanerne derimot betaler 560HK$!! Tror det er en hevnaksjon fra kinesernes side siden USA har så streng lovgivning mot kinesiske imigranter! Som jeg sa til en av amerikanerne: Dere må betale for at dere har Bush som president! Og som de fleste andre som er her hadde han ikke en gang stemt på Bush, så han fant det ganske urettferdig:P
Senere på kvelden gikk de fleste ut på byn igjen. Jeg gjorde et reelt forsøk, men som dere vet så har jeg en ganske sensitiv mage, så den bestemte at det bare var til å dra hjem igjen:)

Idag har vi også vært på en tour, denne gangen var den riktignok bare for businessfolkene, men vi fikk tigget oss til en plass vi også:)Utsikt fra Victoria Peak
Og så har Bjarte (og pappa) bursdag idag! Og gjett hvem som glemte det da Bjarte ringte meg tidligere på dagen! Huff! Jeg føler meg guffen!!!! Så nå sitter jeg hjemme og venter på at han skal komme hjem fra tur med Laffen sånn at jeg kan få snakket litt til med han! GRATULERER MED DAGEN, BJARTE!!! hehe

Ellers har vi litt småproblemer med MTR (metroen). Vi glemmer til stadighet å gå av der vi skal. Så det har blitt en del rundtturer:P
Idag kom Sigrid på at vi skulle av rett før dørene lukket seg, så vi reiste oss opp, sprang mot døren, meg og Hege kastet oss ut ,og Sigrid ble stående igjen mens døren lukket seg foran nesen hennes og toget kjørte. Sigrid fortalte senrere (da vi endelig fant hverandre igjen) at alle passasjerene hadde snudd seg å stirret på henne (sikkert fordi vi mest sannsynlig ikke stupte ut uten å lage lyd...!), men ingen hadde ledd! Hvorfor vil de ikke le av sånt? Jeg hadde garantert begynt å flire! Og da hadde ikke Sigrid følt seg så ensom heller:PHer glemte vi Sigrid på MTRen:)

Ingen kommentarer: